Vad säger forskningen om diffusa symtom kopplade till gluten, laktos och socker.

Att utforska hur gluten, laktos och socker påverkar kroppen och dess symptom relaterade till mag- och tarmproblem samt inflammation är ett viktigt och intressant ämne inom nutritionsforskningen. Här nedan sammanfattar jag några forskningsrön om dessa ämnen och deras koppling till olika hälsotillstånd.

Gluten

Gluten är ett protein som finns i vete, korn och råg. Glutenintolerans (celiaki) är välkänd, men det finns även något som kallas icke-celiakisk glutenkänslighet, där individer upplever symtom utan att ha celiaki. Symtom kan inkludera magbesvär som gaser, uppblåsthet, diarré, samt trötthet och huvudvärk. En studie publicerad i ”BMC Medicine” 2012 visar att personer utan celiaki men med mag-tarmbesvär upplevde en förbättring när de åt en glutenfri kost.

Laktos

Laktosintolerans innebär att kroppen har svårt att bryta ner laktos, ett socker som finns i mjölk och andra mejeriprodukter, på grund av brist på enzymet laktas. Symtom inkluderar magont, gasbildning och diarré. Forskning har visat att individer med laktosintolerans kan ha nytta av att undvika laktos eller använda laktasenzymtillskott. Enligt en översiktsartikel i ”Nutrients” 2019, kan strikt eliminering av laktos leda till symptomförbättring hos personer med diagnoserad laktosintolerans.

Socker

Socker och särskilt fruktos har kopplats till en rad negativa hälsoeffekter, inklusive ökat inflammatoriskt tillstånd och påverkan på tarmhälsan. Högt sockerintag har i studier associerats med ökad risk för tillstånd som fetma, typ 2-diabetes, och hjärt-kärlsjukdomar. En artikel i ”American Journal of Clinical Nutrition” pekar på att fruktos kan bidra till utvecklingen av leverfett och inflammation vid höga intag.

Livsstilsrelaterade problem

Eliminering av gluten, laktos och höga mängder socker kan ibland hjälpa till att minska inflammation och andra symtom relaterade till livsstilssjukdomar, men det är viktigt att varje dietförändring sker under vägledning av kvalificerade hälsoprofessionella för att säkerställa näringsbalans och undvika potentiella brister.

Sammanfattning

Att dra ner på intaget av dessa ämnen kan hjälpa vissa personer med specifika intoleranser eller känsligheter, men det är viktigt att varje förändring i dieten sker på ett vetenskapligt grundat sätt och med individuell anpassning. För att få en djupare förståelse kan det vara värdefullt att genomföra en kostdagbok.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Varukorg

Gaia Health - Hälsoterapeut | Lymfmassör

Boka tid!

Jag hjälper dig på plats, via telefon eller online när det gäller konsultation och coaching. Lymfmassage sker på plats. Boka mig på Bokadirekt.se

  • MÖLNDAL: Mån & Sön (Lilla Götafors, Götaforsliden 15)
  • GAMLESTADEN: Tis-Ons & Lör (Kristinedals Träningscenter, Byfogdegatan 4, vån 2)
  • LINDHOLMEN: Tor (PREHAB GBG, Lindholmspiren 3B)