EN MIRKELKUR för din HJÄRNA

Ja ja, du har hört det förr. Sömn är viktigt. Men nu vill jag förklara varför, i alla fall en orsak, varför det är viktigt med sömn, och du vill veta detta, tro mig. Jag tror de flesta har, eller har haft svårt med att sova i någon form. Det kan vara att man har svårt att somna, man vaknar under natten och kan inte somna om. Man kan vakna flera gånger under natten. Man kan också sova för mycket och ändå känna sig trött. Efter bara några dygn känner man sig oftast så trött att man har svårt att komma upp på morgonen men man släpar sig till jobbet och det blir mer en överlevnad än att leva. Det finns så mycket du själv kan göra för att sova bra, du behöver bara veta vad och hur du gör.

En anledning till att sömn är en mirakelkur är det glymfatiska systemet som är det lymfatiska/lymfsystemet i din hjärna. Du som vet att vårt lymfsystem är vårt eget Renova eller reningssystem känner kanske till att det är viktigt att det fungerar då det hjälper din kropp att avgifta sig och vi samlar på oss gifter bara genom att leva och andas. På samma sätt fungerar det glymfatiska systemet som hanteras av hjärnceller som kallas gliaceller, det är NYCKELN till att avgifta din hjärna!

En relevant fråga blir då vad händer om det inte fungerar och hur gör jag för att det ska fungera?

Det glymfatiska systemet filtrerar toxiner/gifter från hjärnan när du sover, men inte i vaket tillstånd. Man har i studier sett att när det glymfatiska systemet inte fungerar ökar neurodegenerativa sjukdomar som demens, Parkinsons sjukdom, Alzheimers sjukdom och Huntingtons sjukdom. Vårt nervsystem reproducerar eller ersätter inte sig själva, när de skadas eller dör kan de inte ersättas av kroppen, vi kan däremot stötta det på olika sätt. Om det glymfatiska systemet inte kommer åt att rena hjärnan, kan toxiner börja samlas i hjärnan – vilket leder till olika symtom och inflammatoriska tillstånd. I studien såg man att sömn är en grundläggande drivkraft för hjärnans reningssystem men också andra livsstilsval som kost, fysisk träning, stress, mindre alkohol och faktiskt vilken kvalité du har på din sömn är viktigt. Helt enkelt – hela din livsstil har stor betydelse.

Jag tänker på att när du börjar glömma och eller har hjärndimma kan det vara enormt viktigt att fokusera på att sova bra. Bara för att du börjar bli äldre innebär det inte att det är lika med att glömma, som vi har normaliserat, jag tror att det går att göra något åt vare sig du är ung eller äldre.

Vi fokuserar på att detoxa och rena våra kroppar på olika sätt med bla örter men jag skulle vilja säga att din SÖMN är detox om något.

Några enkla saker du själv kan göra för bättre sömn

  • Kaffe och vissa sorters te, mörk choklad, Coca-Cola och energidrycker innehåller koffein. Prova att undvika dem helt eller inta innan lunch
  • Ät lättare middagar så dina tarmar inte jobbar när du ska sova. Ät helst senast runt 19
  • Drick inte vatten sent. Du får prova dig fram. Testa att dricka senast kl 19
  • Spendera tid i ljuset utomhus på förmiddagen, även en gråmulen dag
  • Använd andra glasögon än polariserade och solglasögon

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Varukorg

Gaia Health - Hälsoterapeut | Lymfmassör

Boka tid!

Jag hjälper dig på plats, via telefon eller online när det gäller konsultation och coaching. Lymfmassage sker på plats. Boka mig på Bokadirekt.se

  • MÖLNDAL: Mån & Sön (Lilla Götafors, Götaforsliden 15)
  • GAMLESTADEN: Tis-Ons & Lör (Kristinedals Träningscenter, Byfogdegatan 4, vån 2)
  • LINDHOLMEN: Tor (PREHAB GBG, Lindholmspiren 3B)